Vorige pagina

Enkel- en voetpijn

Enkel

De achillespees bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel. Bij een achillespees tendinopathie zit het probleem in de pees zelf of bij de aanhechting ervan op het hielbeen.

De achillespees is de pees die zich aan de achterzijde van de voet en de enkel bevindt. Hij verbindt de kuitspier met het hielbeen. Bij een achillespeesruptuur is er sprake van een scheur in de achillespees. Dit heeft flinke gevolgen voor de enkel en de voet.

Bij een anterieur enkel impingement is er sprake van een inklemming aan de voorzijde van het enkelgewricht. Dit betekent meestal dat er tijdens het bewegen iets inklemt in de enkel. Dit kunnen zowel weke delen zijn als een botuitsteeksel (osteofyt).

De binnenste enkelbanden zijn stevige structuren aan de binnenkant van het enkelgewricht. Ze voorkomen dat de voet te ver naar buiten beweegt ten opzichte van het onderbeen. Gescheurde binnenste enkelbanden leiden tot pijn en instabiliteit aan de binnenzijde van het enkelgewricht.

Het buitenste enkelband letsel is een zeer veel voorkomende blessure van de enkel. Meestal ontstaan de klachten nadat iemand zich verstapt of zijn enkel verzwikt. Wanneer enkelbandletsel niet goed behandeld wordt, kan dit tot blijvende instabiliteit van het enkelgewricht leiden.

Een corpus liberum is een los stukje kraakbeen of botweefsel dat vrij door het gewricht zwerft. In de volksmond wordt dit ook wel een ‘gewrichtsmuis’ genoemd. Hierdoor kan het voorkomen dat gewrichten niet meer goed kunnen bewegen.

De botten van de enkel kunnen op verschillende plaatsen breken. Een gebroken enkel, ook wel een enkelfractuur genoemd, is vrijwel altijd het gevolg van een ongeluk of val. Er is onmiddellijk hevige pijn en door zwelling wordt de enkel dik.

Hielpijn kan verschillende oorzaken hebben. Vaak spreekt men bij klachten aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de hiel over ‘hielspoor’. Dit is niet altijd terecht.

Bij fibromyalgie is er sprake van pijn in bindweefsel en spieren. Onduidelijk is waardoor deze klachten veroorzaakt worden. Hierdoor is het moeilijk een diagnose te stellen. Patiënten voelen zich vaak onbegrepen en blijven zitten met onverklaarde klachten.

Een Haglundse exostose is een botuitsteeksel aan de achterzijde van het hielbeen. Dit uitsteeksel wordt gevormd door druk van buitenaf en geeft pijnklachten op de hak.

Bij een kneuzing raakt onderhuids weefsel door inwerking van stomp geweld beschadigd. Het gevolg is een pijnlijke, gezwollen plek die later blauw kan kleuren. Een kneuzing geneest in de meeste gevallen vanzelf.

Lymfoedeem is een aandoening waarbij zich een abnormale hoeveelheid vocht en eiwitten ophoopt in een lichaamsdeel. Er is een verstoorde balans tussen de aan- en afvoer van dit vocht.

Osteochondritis dissecans is een aandoening van het kraakbeen en het onderliggende bot van een gewricht. Als gevolg hiervan kan een stukje bot met kraakbeen losraken van het gewrichtsoppervlak.

Bij een posterieur enkel impingement is er sprake van pijn aan de achterzijde van de enkel. De pijn ontstaat doordat er structuren ingeklemd raken. Inklemming van deze structuren gebeurt over het algemeen bij bewegingen waarbij de enkel gestrekt wordt.

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische aandoening waarbij meerdere gewrichten gaan ontsteken. Mensen met deze aandoening hebben last van pijn en stijfheid van de gewrichten. De klachten zitten in veel gevallen zowel links als rechts in dezelfde gewrichten en beginnen vaak in de vingers en tenen.

Bij het tarsaal tunnel syndroom zorgt een beklemming van een voetzenuw voor klachten in de voetzool, tenen en/of hiel. De diagnose wordt nog regelmatig over het hoofd gezien.