Vorige pagina

Nek- en hoofdpijn

Nek en hoofd

Acute torticollis (scheefhals) komt vooral voor bij kinderen en jong volwassenen. Het is een vrij veel voorkomende aandoening die gekenmerkt wordt door een pijnlijke, stijve nek en een scheefstand van het hoofd.

De facetgewrichten zijn kleine gewrichtjes van de wervelkolom. Ze verbinden de op elkaar gestapelde wervels met elkaar en zorgen ervoor dat de nek kan bewegen. Pijn aan de facetgewrichten wordt aan de achterkant van de nek – meestal aan één zijde – gevoeld en kan uitstralen naar de schouder.

Het cervicale houdingssyndroom kenmerkt zich door pijn in de nek en bovenrug die ontstaat als gevolg van een verkeerde houding. De voornaamste klachten zijn pijn, stijfheid en een gevoel van vermoeidheid in de nek.

Bij een cervicale radiculopathie raakt een zenuwwortel in de nek zodanig bekneld dat in het verzorgingsgebied van de zenuw klachten ontstaan. Dit voelt men meestal in de nek, arm en hand. De bekendste vorm van een cervicale radiculopathie is de nekhernia.

Cervicogene hoofdpijn (CGH) is een vrij zeldzame vorm van hoofdpijn. De klachten komen vanuit de nek. In principe is er niks aan de hand in het hoofd zelf.

Clusterhoofdpijn is een uiterst pijnlijke vorm van hoofdpijn. Het wordt ook wel de ‘neuralgie van Horton’ genoemd. De pijn bevindt zich meestal rond het oog.

Wanneer iemand minstens 15 dagen per maand hoofdpijn heeft en hiervoor frequent medicijnen inneemt, dan kan er sprake zijn van medicijnafhankelijke hoofdpijn.

KANS is een verzamelnaam voor ‘klachten aan de arm, nek en/of schouder’. Deze algemene benaming wordt gebruikt voor klachten die pijn, stijfheid, krachtverlies en/of tintelingen in het gebied van de nek tot aan de hand kunnen geven.

Bij een kneuzing raakt onderhuids weefsel door inwerking van stomp geweld beschadigd. Het gevolg is een pijnlijke, gezwollen plek die later blauw kan kleuren. Een kneuzing geneest in de meeste gevallen vanzelf.

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt en hevige of bonzende pijn veroorzaakt. De hoofdpijn komt plotseling op. Soms zelfs midden in de nacht. De pijn zit meestal aan één kant van het hoofd.

Ongeveer 60% van de bevolking heeft minstens één keer in zijn leven last van spanningshoofdpijn. In ongeveer 48% van alle gevallen van hoofdpijn gaat het om spanningshoofdpijn. Het is hiermee de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Hoewel spanningshoofdpijn op alle leeftijden voor kan komen, wordt het bij ouderen minder vaak gezien.

Bij een whiplash werken er plotseling flinke krachten in op de nek. Het bekendste voorbeeld waarbij een whiplash kan optreden is de kop-staartbotsing. Een auto wordt van achteren aangereden waardoor het hoofd van de inzittende in korte tijd naar achteren en naar voren beweegt.